За да коментирате, моля, влезте в профила
си!
Темата е отворена за въпроси , мнения и отговори свързани със статията "Нощните снимки" от Борис Бишков (borovinka)
http://www.4coolpics.com/article.php?id=15
http://www.4coolpics.com/article.php?id=15
Редактирано от администратор , 23.08.2005 09:44:56
Страхотна помощ както винаги!За недотам просветените като мен е неоценима


Браво на Боровинката и му благодарим, че споделя с нас тайните на фотографията!!
благодаря



Много достъпно написано...чак и аз го разбрах
Тhx!


За мен беше много важно. Все още ми е трудно през нощта.
Много точно. Благодаря!
Много полезно!
Мерси и поздрави за хубавата статия!
Мерси и поздрави за хубавата статия!

Браво, довелен съм от материала и като съдържание и като снимки. Самият материал е поднесен увликателно, просто и ясно
без излишна терминология а там където се употребяват термини
те са обяснени много ясно.
без излишна терминология а там където се употребяват термини
те са обяснени много ясно.
Благодаря
Научих доста интересни неща, който ще тествам в практиката



Статията е написана увлекателно и лесно за разбиране. Единствена забележка имам към това че примерите са на бленда 16 т.е. доста затворена, което намалява скоростта. При лентовите фотоапарати това може би има смисъл, но днес кой снима с тях... При дигиталните нощем е препоръчително да се снима на най-отворена бленда. Оттам и скоростта - възможно най-бърза. Иначе рискуваме да натрупаме червен шум и да изгубим от бистротата на детайлите. Което в примерните снимки е очевидно.
Ники, принципно си прав, че светлина си трябва но при отворените бленди (за вдигане на скоростта) пък има друг недостатък- прекалено плиткия доф, поради което съществува реален риск част от кадъра да не е на фокус.
Аз лично моите нощни снимки ги правя на 8-9-10
Аз лично моите нощни снимки ги правя на 8-9-10

Интересна дискусия може да се получи около тази тема
... ето и моят принос:
Нощните снимки изискват доста балансиран подход. Бих различил 3 различни ситуации... съвсем условно:
Първата: Ако нямаме идея да рисуваме със различни светлинни източници и нямаме ограничения в оборудването (можем да ползваме статив). В този случай е сравнително по-лесно. Предполагам, повечето от фотографите са наясно с оптималната бледна (от гледна точка на компромиса DOF/разделителна способност) на най-използваните си обективи (при мен тя е 9). Тъй че избора на бленда при положение, че снимаме обикновен нощен пейзаж изглежда лесен. Исото би трябвало да е най-ниското с оглед на шума. Измерването ще определи скоростта.
Втора ситуация: нямаме или поради някаква причина не можем да използваме статив. Ясно е, че това ще е компромис... ще трябва да минимизираме загубите. Целим да влезем в определена скорост при която можем да направим поне една читава снимка от десетина (аз бих се пробвал до скорости 1/3 ... в краен случай 1s, на 16мм). Очевидно трябва да изберем най-малкото фокусно разтояние, което позволява обектива. Който има стабилицация... който няма, лошо. Блендата най-широко отворена, при която имаме удовлетворително изображение. Ще вдигаме ISO- то (предварително сме се примирили със шума), докато получим приемлива експозиция. В този случай правилната стойка и техника на снимане е от особенно значение.
Третата ситуация е най-креативна и интересна: Искаме да рисуваме със свелнината на светлинните източници (да си спомним за Великден, който беше само преди дни). Тук ключът е скоростта. Рисунъка, който искаме да получим я определя... може да е всякаква... от части от секундата до няколко минути. Тук проблема са граничните скорости (когато трябва да замразим или да размажем кадъра) и подхода и проблемите са различни. Когато искаме да замразим кадъра от полза са светлосилната оптика и доброто тяло (виско използваемо ISO). Когато ще правим по-дълга експозиция проблемите не са по-малко. Търсим възможно най-ниското ISO (в доста случаи 100) и затворена бленда. Лошото при блендата е, че след 11 изображението се влошава... евентуален неутрален филтър също би усложнил ситуацията с оглед на това, че в кадъра има светлинни източници. Казано просто: пак трябва да се избира по-малкото зло. Тук най-важното е креативността на фотографа.
За да усложним още малко нещата: размера на матрицата на апарата има огромно значение за подхода при снимките. При по-малките матрици казаното от SantiAgo е определящо, защото там шума е по-голям проблем, а DOF - a по-малък. При по-големите матрици обаче е обратното: Влиянието на шума намалява, а влиянието на DOF-a - нараства, правейки по този начин тезата на Blackthrone определяща.

Нощните снимки изискват доста балансиран подход. Бих различил 3 различни ситуации... съвсем условно:
Първата: Ако нямаме идея да рисуваме със различни светлинни източници и нямаме ограничения в оборудването (можем да ползваме статив). В този случай е сравнително по-лесно. Предполагам, повечето от фотографите са наясно с оптималната бледна (от гледна точка на компромиса DOF/разделителна способност) на най-използваните си обективи (при мен тя е 9). Тъй че избора на бленда при положение, че снимаме обикновен нощен пейзаж изглежда лесен. Исото би трябвало да е най-ниското с оглед на шума. Измерването ще определи скоростта.
Втора ситуация: нямаме или поради някаква причина не можем да използваме статив. Ясно е, че това ще е компромис... ще трябва да минимизираме загубите. Целим да влезем в определена скорост при която можем да направим поне една читава снимка от десетина (аз бих се пробвал до скорости 1/3 ... в краен случай 1s, на 16мм). Очевидно трябва да изберем най-малкото фокусно разтояние, което позволява обектива. Който има стабилицация... който няма, лошо. Блендата най-широко отворена, при която имаме удовлетворително изображение. Ще вдигаме ISO- то (предварително сме се примирили със шума), докато получим приемлива експозиция. В този случай правилната стойка и техника на снимане е от особенно значение.
Третата ситуация е най-креативна и интересна: Искаме да рисуваме със свелнината на светлинните източници (да си спомним за Великден, който беше само преди дни). Тук ключът е скоростта. Рисунъка, който искаме да получим я определя... може да е всякаква... от части от секундата до няколко минути. Тук проблема са граничните скорости (когато трябва да замразим или да размажем кадъра) и подхода и проблемите са различни. Когато искаме да замразим кадъра от полза са светлосилната оптика и доброто тяло (виско използваемо ISO). Когато ще правим по-дълга експозиция проблемите не са по-малко. Търсим възможно най-ниското ISO (в доста случаи 100) и затворена бленда. Лошото при блендата е, че след 11 изображението се влошава... евентуален неутрален филтър също би усложнил ситуацията с оглед на това, че в кадъра има светлинни източници. Казано просто: пак трябва да се избира по-малкото зло. Тук най-важното е креативността на фотографа.
За да усложним още малко нещата: размера на матрицата на апарата има огромно значение за подхода при снимките. При по-малките матрици казаното от SantiAgo е определящо, защото там шума е по-голям проблем, а DOF - a по-малък. При по-големите матрици обаче е обратното: Влиянието на шума намалява, а влиянието на DOF-a - нараства, правейки по този начин тезата на Blackthrone определяща.

При по-малките матрици ДОФ-а е най-голям. При пейзажната фотография отворената бленда е убийствена, а статива и дистанционното задължителни. Много затворената бленда - от F16 нагоре предизвиква явлението дифракция, което сваля драстично качеството. За преодоляване на HOT пикселите производителите са измислилили т.нар. черен кадър, който се прави преди снимката с капачка на обектива.

Редактирано от автора , 29.04.2011 18:33:18
Някой по сведущ да сподели нещо, относно времето за експонация


jingo времето за експонация се определя ръчно ,включваш на М ,демек ръчни настройки и се опитваш да познаеш времето за експонация - ако имаш добра фотоинтуиция може да го улучиш от раз ,ако не пробваш ... докато попаднеш в целта ,обикновено стойностите варират /в градска среда на осветление от улични лампи/около 2-3 сек ,ако няма директно осветление - 4-10 сек ,или 10-20 сек ,ако си на открито ,на лунна светлина -- минути ,ако си на звездна --- час,два ...но няма съвършенна експонационна система вградена във фотоапарата ,която да ти даде точен отговор ,няма все още открита система способна да оцени и заснеме на 100 % това което окото вижда

В същност има,но исках да чуя и други мнения.По принцип така и не се научих да щтракам на нещо по различно от "М"

Те и самолетите имат ръчно управление... ама през по-голямата част от полета управлява автопилота...

Всички говорите за недостатъците на оптики, бленди ... матрици
но никой не спомена за решенията, нито за филтрите! Да разбирам ли, че очаквате от един репортажен фотосандък да покаже нещо за което не е проектиран
Малко са съндъците които се справят със затворените бленди, заради причините поради които са произведени! Ники го каза на място - произвеждат се обективи, които да снимат с най-отворената си диафрагма без право на мнение от фотографа! ... най-малкта матрица се справя най-добре с доф-а
добавете филтри и няма как да непостигнете резултати
простичко е





Редактирано от автора , 26.05.2011 11:44:56
(SMURFF) - Именно!
Всички говорят така, все едно разполагат с апарат и обектив за 30 000е, а всъщност разполагат с такива за 3000, ако не и по-малко... Обаче днес фотографията не е толкова удоволствие за фотографа, колкото блаженство за производителя! Цените са със стотици и хиляди пъти по-големи от производствената. Ето защо трябва да се съобразяваме с това с което разполагаме, опитвайки се да надхитрим възможностите му. И в никакъв случай да не мислим че имаме кой знае какво в ръцете си, оставяйки всичко на техниката. Просто е нужна светлина. И експериментиране с позицията на осветлението на момента!

Всички говорят така, все едно разполагат с апарат и обектив за 30 000е, а всъщност разполагат с такива за 3000, ако не и по-малко... Обаче днес фотографията не е толкова удоволствие за фотографа, колкото блаженство за производителя! Цените са със стотици и хиляди пъти по-големи от производствената. Ето защо трябва да се съобразяваме с това с което разполагаме, опитвайки се да надхитрим възможностите му. И в никакъв случай да не мислим че имаме кой знае какво в ръцете си, оставяйки всичко на техниката. Просто е нужна светлина. И експериментиране с позицията на осветлението на момента!

SMURFFa и SantiAgo ,дума да няма - така е ,добрия фотограф и с пинхол камера ще заснеме слон ,ала после требе надпише снимката отдолу ,да се знае че е слон инак мож го помислят за облак



Редактирано от автора , 27.05.2011 21:13:30
За да коментирате, моля, влезте в профила си!