За да коментирате, моля, влезте в профила
си!
Когато има достатъчно налична светлина има ли някаква причина да не се използва ISO L 1.0 (100)ако това ще осигури още по-добро качество. Производителя не споменава много за това в ръководството освен, че
при HI 0,3-HI 1 е възможна появата на шум или изкривяване на цветовете в изображенията! Чудя се просто защо не са го обозначили с ISO 100,125, 160 и т.н и да ги добавят в основните ISO настройки!
при HI 0,3-HI 1 е възможна появата на шум или изкривяване на цветовете в изображенията! Чудя се просто защо не са го обозначили с ISO 100,125, 160 и т.н и да ги добавят в основните ISO настройки!
Защото не са основни, точно затова. Софтуера и процесорите на фотоапарата се калибрират за обхвата който е упоменат като "стандартен" за модела. Например ISO 200 до 6400.
При много силна светлина а пък ти искаш точно тогава да отвориш диафрагмата повече за по плитка дълбочина на приемлив фокус, за такива условия е направена възможност да се намали светлочувствителността под 200 например.
Фотоапаратите не дават точно цветопредаване когато използваш Low 1.0,0.7 или 0.3 защото не са калибрирани за точен цвят в този извън обявения им "стандартен" обхват.
Това ти го пише в упътването на всеки Никон поне в последните години. Така че ти сам си прочел причината. Няма нищо по несеризоно и трудоемко ако снимките ти не са изравнени по цветови баланс. Те затова и обективите, някои, ги рекламират че са цветово уеднаквени, та като сменяш обективи докато снимаш, да не ти се променят снимките по цвят когато смениш обектива.
После знаеш ли колко време ще загубиш да ги оправиш? Ако този въпрос не те интересува, повечето фотографи които уважават труда си докато снимат, се интересуват от това.
Или ето ти скорошен пример. Миналата Събота, онзи ден, с мой познат режисьор от НАТФИЗ си говорехме на кафе в столична пицария за драматургията на цвета във фотографията.
Можеш ли да си представиш какъв срам ще е да се стремиш да си представиш цветовете на една сцена която ще снимаш, например бабичка на село, и после да кажеш на познати - ей тука видях така настроението на бабичката - тя тъжна, света около нея весел, всичко радостно а тя тъжна, какъв контраст, какъв момент,каква фотографска възможност - абе чудо направо, и реших по цветно а не сиво да пресъздам цветовете в снимката (предполагаме че ти имаш такива познания) и после си представи как завършваш изречението с думите:"Ама то фотоапарата нешо изкриви цветовете и цялата ми идея на можещ фотограф и автор и труда и пътуването до селото и идеите ки отидоха на кино заради сифтуера на фотоапарата".
За повечето хора за които дори думата цвят е сложна, да оставим настрана драматургията на цветовете в една снимка, това няма значение. Но фотоапаратите се ползват и от хора които знаят всъшност и да снимат с тях добре. Та заради тия хора, за да не им се съсипе труда и идеите, фотоапаратите не слагат тези L 1 и надолу настройки в стандартните.
Има и друга страна - не знам дали на монитора си или на базата си на опита си един фотограф може да забележи тази разлика в цветопредаването когато паднеш под стандартното ISO, но някои могат да забележат това.
Подобни грешки в цветопредването съм забелязвал и при високо ISO, не само при ниско, пак над стандартния обхват, преди време забелязах цветови изменения в снимките от Nikon D3 когато снимам на ISO 12800 и 25600, освен увеличването на шума.
При много силна светлина а пък ти искаш точно тогава да отвориш диафрагмата повече за по плитка дълбочина на приемлив фокус, за такива условия е направена възможност да се намали светлочувствителността под 200 например.
Фотоапаратите не дават точно цветопредаване когато използваш Low 1.0,0.7 или 0.3 защото не са калибрирани за точен цвят в този извън обявения им "стандартен" обхват.
Това ти го пише в упътването на всеки Никон поне в последните години. Така че ти сам си прочел причината. Няма нищо по несеризоно и трудоемко ако снимките ти не са изравнени по цветови баланс. Те затова и обективите, някои, ги рекламират че са цветово уеднаквени, та като сменяш обективи докато снимаш, да не ти се променят снимките по цвят когато смениш обектива.
После знаеш ли колко време ще загубиш да ги оправиш? Ако този въпрос не те интересува, повечето фотографи които уважават труда си докато снимат, се интересуват от това.
Или ето ти скорошен пример. Миналата Събота, онзи ден, с мой познат режисьор от НАТФИЗ си говорехме на кафе в столична пицария за драматургията на цвета във фотографията.
Можеш ли да си представиш какъв срам ще е да се стремиш да си представиш цветовете на една сцена която ще снимаш, например бабичка на село, и после да кажеш на познати - ей тука видях така настроението на бабичката - тя тъжна, света около нея весел, всичко радостно а тя тъжна, какъв контраст, какъв момент,каква фотографска възможност - абе чудо направо, и реших по цветно а не сиво да пресъздам цветовете в снимката (предполагаме че ти имаш такива познания) и после си представи как завършваш изречението с думите:"Ама то фотоапарата нешо изкриви цветовете и цялата ми идея на можещ фотограф и автор и труда и пътуването до селото и идеите ки отидоха на кино заради сифтуера на фотоапарата".
За повечето хора за които дори думата цвят е сложна, да оставим настрана драматургията на цветовете в една снимка, това няма значение. Но фотоапаратите се ползват и от хора които знаят всъшност и да снимат с тях добре. Та заради тия хора, за да не им се съсипе труда и идеите, фотоапаратите не слагат тези L 1 и надолу настройки в стандартните.
Има и друга страна - не знам дали на монитора си или на базата си на опита си един фотограф може да забележи тази разлика в цветопредаването когато паднеш под стандартното ISO, но някои могат да забележат това.
Подобни грешки в цветопредването съм забелязвал и при високо ISO, не само при ниско, пак над стандартния обхват, преди време забелязах цветови изменения в снимките от Nikon D3 когато снимам на ISO 12800 и 25600, освен увеличването на шума.
Редактирано от автора , 23.03.2010 21:24:37
35мм: Много ти благодаря за изключително подробната и изчерпателна информация и аргументация. Помогна ми
да си изясня тези неща още повече!
Успех и хубави снимки ти желая! :)
да си изясня тези неща още повече!
Успех и хубави снимки ти желая! :)
аз пък съм чувал, че просто не е точно 100 исо.. а примерно 105... и затова не е изписано като 100 а с L
ISO-то никога не си е точно. Нито във филмите (макар че пише 100 на кутийката, например), нито във цифровите фотоапарати. Допустимата грешка при средения до най-високия клас е 1/6 стойност, а фотоапаратите сега на пазара дори най-съвременните, си имат стандарт на корекция на скорост или диафрагма или ИСО през 1/3 стъпка.
От фирма до фирма също има разлика. ИСО 100 при Никон не е същото ИСО 100 на Канон. Това важи и за диафрагмите на обективите на двете фирми и на всички други фирми.
L просто си идва от Low понеже се настройва по-ниско от стандартния обхват. А L1 си е например от ИСО 200 да паднеш на ИСО 100 - цяла стъпка. Както и Hi 1 е да вдигнеш от ИСО 3200 на ИСО 6400. Повечето фотоапарати, освен по-скъпите, нямат през 1/3 от 3200 до 6400 например, а скачат направо на 6400 или на Hi 2 (ИСО12800 или колкото си може дадения модел). Има и варианти където имаш 1/3 стъпка стандартното макс до Hi 1, но от Hi 1 до Hi 2 няма. В L обаче, има варианти за през 1/3 от ИСО 200 до L 1 понеже е по-лесно и евтино да се направи.
За точно снимане, новите Д300 и Д3 на Никон могат да им се калибрират светломерите през 1/6 стъпка с външен светломер, така че ако имаш 2-3 фотоапарата да си ги направиш да мерят всичките еднакво точно (всеки фотоапарат мери малко различно от друг дори от еди и същи модел, това си е нормална грешка), а и да избегнеш тази разлика от производствените толеранси в завода.
Винаги преди важни снимки се правят проби. Със сива карта и калибриран светломер.
1.Нуждите на повечето фотографи, както и 2.знанията им, не оправдават в първия случай, и не позволяват във втория, използването на такива процедури за снимане.
:)
Фотографията, от техничекса, емоционална, и хобийна дори ако вземем, гледна точка, ако наистина се прави истински, не е да вземеш фотоапарата и да го насочиш нанякъде и да снимаш. А да умееш и да имаш тези знания и умения да манипулираш и командваш техническите възможности (врътки, копчета и настройки) според вижданията си и идеите си за крайния резултат на снимката която заснемаш. Повечето професионалсти са доста зле с тази част.
С други думи, да манипулираш било филма, било настройките на ИСО-то, да направиш проба и да видиш на какви настройки ще трябва да снимаш снимката която искаш за да се получи както я искаш, а не да извадиш фотоапарата от кутията в магазина, да му заредиш батерията и да искаш всичко да прави процесора му. (е, а аз така понякога разчитам на процесора когато съм на почивка и снимам със сапунерка за семейни снимки за спомен, понеже снимките ако се обмислят добре е изморително занимание, а аз нали съм на почивка :)). Дори да си измайсториш нешо по статива или сенника или визьора ама да ти е удобно и да ти свърши работа за снимката.
Малко известна и и осъзната от колегите фотографи в България истина е че именно някои от даровитите и творчески надарени аматьори, а не професионалистите, са допринесли много повече за развитието и за богатството на фотографията.
Аз искам да съм един скромен любител от гледна точка на успеха на някои от тях.
От фирма до фирма също има разлика. ИСО 100 при Никон не е същото ИСО 100 на Канон. Това важи и за диафрагмите на обективите на двете фирми и на всички други фирми.
L просто си идва от Low понеже се настройва по-ниско от стандартния обхват. А L1 си е например от ИСО 200 да паднеш на ИСО 100 - цяла стъпка. Както и Hi 1 е да вдигнеш от ИСО 3200 на ИСО 6400. Повечето фотоапарати, освен по-скъпите, нямат през 1/3 от 3200 до 6400 например, а скачат направо на 6400 или на Hi 2 (ИСО12800 или колкото си може дадения модел). Има и варианти където имаш 1/3 стъпка стандартното макс до Hi 1, но от Hi 1 до Hi 2 няма. В L обаче, има варианти за през 1/3 от ИСО 200 до L 1 понеже е по-лесно и евтино да се направи.
За точно снимане, новите Д300 и Д3 на Никон могат да им се калибрират светломерите през 1/6 стъпка с външен светломер, така че ако имаш 2-3 фотоапарата да си ги направиш да мерят всичките еднакво точно (всеки фотоапарат мери малко различно от друг дори от еди и същи модел, това си е нормална грешка), а и да избегнеш тази разлика от производствените толеранси в завода.
Винаги преди важни снимки се правят проби. Със сива карта и калибриран светломер.
1.Нуждите на повечето фотографи, както и 2.знанията им, не оправдават в първия случай, и не позволяват във втория, използването на такива процедури за снимане.
:)
Фотографията, от техничекса, емоционална, и хобийна дори ако вземем, гледна точка, ако наистина се прави истински, не е да вземеш фотоапарата и да го насочиш нанякъде и да снимаш. А да умееш и да имаш тези знания и умения да манипулираш и командваш техническите възможности (врътки, копчета и настройки) според вижданията си и идеите си за крайния резултат на снимката която заснемаш. Повечето професионалсти са доста зле с тази част.
С други думи, да манипулираш било филма, било настройките на ИСО-то, да направиш проба и да видиш на какви настройки ще трябва да снимаш снимката която искаш за да се получи както я искаш, а не да извадиш фотоапарата от кутията в магазина, да му заредиш батерията и да искаш всичко да прави процесора му. (е, а аз така понякога разчитам на процесора когато съм на почивка и снимам със сапунерка за семейни снимки за спомен, понеже снимките ако се обмислят добре е изморително занимание, а аз нали съм на почивка :)). Дори да си измайсториш нешо по статива или сенника или визьора ама да ти е удобно и да ти свърши работа за снимката.
Малко известна и и осъзната от колегите фотографи в България истина е че именно някои от даровитите и творчески надарени аматьори, а не професионалистите, са допринесли много повече за развитието и за богатството на фотографията.
Аз искам да съм един скромен любител от гледна точка на успеха на някои от тях.
Редактирано от автора , 27.03.2010 01:00:08
35mm -отново БЛАГОДАРЯ за отделеното време и внимание по тази тема!
За да коментирате, моля, влезте в профила си!