Въпроса ми относно сивата карта(ще си вземам такава тези дни) е: как се използва стъпка по стъпка...знам
какво е предназначението й, но не знам дефакто какви настройки да дам на апарата, спотово мерене ли, ако се снима в RAW има ли изобщо нужда от нея; на автоматична програма ли да е апарата(P, A, S,) или на М...изобщо интересуват ме в детайли стъпките за да се направи снимка използвайки сива карта...
Ще дам два примера, които да ви насочат по-конкретно
1: Снимам приятелката си на плажа по залез(изгрев) слънце, но в контражур(а може и да не е, но какъв е принципа при контражур)-какво да направя ако имам въпросната сива карта, която гледам като нещо от друга планета и не знам как се използва?
2:Снимам бутилка вино на бял фон вкъщи, без професионално студийно осветление?
Благодаря предварително!
http://www2.goshen.edu/~marvinpb/graycd.html
GOOGLE - dare for more...
16.5% е по-точно до повечето сцени в живота. Фотоапаратите никой не ти казва коя марка колко ползва.
В първия случай с приятелката на твое място бих зарязал и фотоапарати и сиви карти а бих обърнал повече внимание само на приятелката.
Зависи дали я искаш с разработка или силует. Просто мери по нея или по 45 градуса в страни от слънцето много общо казано в небето за двата случая.
При втория с бутилката, ти трябва.
Помоли някой да ти покаже на сбирка как се мери с картата, или прочети в нета.
Картата трябва да ти запълни визьора, може и спотово, може и централно и на ръчен режим.
Например как снимаш общ портрет на бял човек, циганин и негър в един кадър?
Ако измериш и осредниш (някои така правят)?
Я сложи негъра и циганина и осредни измерените стойности. После сложи белия и негъра и пак осредни стойностите.
Негъра ще ти излезе различно експониран в двата случая (и може да ти се разсърди за расова дискриминация).
Тогава ползваш сивата карта.
Мериш си по нея (фотоапарата ти мери по отразена светлина, така че картата трябва да е пред това което снимаш и да отразява светлината към обектива ти.) Внимавай да не блести повърхността.
Сивата карта ще ти ги изкара и тримата добре. Технически. Художествено ти трябва да си решиш дали да е преекспонирано, точно или недоекспонирано. На М режим и централно или точково мерене.
Редактирано от автора , 27.03.2010 00:52:13
Смисъла на тази операция е че:
Апарата знае че при тези светлинни условия това е сив цвят.
Апарата преизчислява сам останалите цветове спрямо точно този сив цвят.
Получаваш бързо лесно и компактно средство да си направиш лаит баланса.
Недостатък е че 100% ти върши работа само в контролирана светлинна среда. При динамична обстановка ще ти се налага по често да си коригираш изходния кадър.
Редактирано от автора , 27.03.2010 13:12:28
Снимаш на А режим картата. Това което покаже като скорост и диафрагма, после го слагаш на М режим. После като фокусираш върху обекта, понеже си на М режим, фотоапарата няма да загуби ескпозицията. Другия начин е да разделиш AF/AE Lock само на АЕ Lock - като измериш картата и държиш AF/AE Lock бутона, фотоапарата ще запомни експозицията докато си натискаш копчето за снимане и фотоапарата ще си фокусира - тогава може и да не си на М режим. Вземи някой на живо да ти го покаже за да го видиш и разбереш. Много е по-лесно. Тъкмо ще видиш и резултата веднага от това което правиш.
jingo: бе тука нищо не може да се пита, само разбирачи родени с фотоапарат и сива карта в ръка! Как е обяснено, например в твоето упътване, използването на сива карта?-прати ми го на пощата PDF файла и тогава ще си призная че не съм чел! Аз
такава фраза "сива карта" или "grey card" в моето упътване нямам. Ако говориш за упътването на самата карта ще ти припомня, че още не съм си я купил тъй като не знам как да я ползвам и се надявах някой тук да ми помогне, а не да ме упреква, че не съм си прочел не знам си коя глава!Не ме е яд на изречението толкова, колкото на човечето дето си блъска главата...
35mm: може би най-точно си ми разбрал въпроса! Мерси! Като направя опити ще споделя какво е станало...нямам такъв познат, който да е толкова зарибен...дали ще ми обяснят нагледно във фотопавилион или фотосинтезис, как мислиш?
На въпроса ти ако си спотово на лицето а модела я държи. НЕ. Тогава ще недоекспонира понеже лицето на хората от бялата раса и на моделките особено е по-бяло от сиво, освен ако не снимаш циканка, негърка или там някаква тъмна раса, или ако грима и не е много тъмен, или ако е била много на слънце и има тен, или ако има брокат и той блести. Точно затова ти ги давам тия примери, понеже много правилно си се насочил да си купуваш карта. Ти знаеш ли как се снимат рускини с бяла кожа като сняг и руси коси???? Много са трудни за снимане. Всички правила за снимане на хора от бялата раса не важат при тях. По-бели са. Но хубавото винаги е трудно за снимане. Даже някои от тях направо се чудя как фотографската техника успява да ги заснеме.
Примера с белия баланс си е за белия баланс по сива карта, но ти питаш за експозицията. Иначе за белия - можеш с бутона за WB, на режим Custom от врътката отзад, да го задържиш докато почне да мига и после снимай нещо бяло на осветлението на което ще снимаш. Ако е добре, ще ти изпише good на дисплея. И после си снимай. За други светлинни условия, пак се повтаря това, но процедурата е около 5 секунди.
За меренето ти се връщам - картата, както ти написах по-горе, трябва да запълни кадъра - светломера на фотоапарата трябва да вижда само нея. Ако моделката я държи, то тогава спотово мери в картата и тогава може и да не запълва кадъра. НО ъгъла (размера на точката на светломера) на спота зависи от фокусното разстояние на обектива ти дали е широкоъгълен или теле. Рискуваш да не премериш точно.
Измери си по картата, мини на М режим, сложи тези данни които е показал на картата като мерене, и си снимай на АФ - автофокуса ще си работи но понеже си на М няма да мръдне скоростта или диафрагмата.
За магазините които питаш - горе-долу ще ти обяснят.
Вземи си едно момиче с бяла кожа, заведи я у вас и си я снимай цял ден. Правете много проби.
Снимай я без карта, без дрехи, с карта, отблизо, отдалеч, отвсякъде. В края на деня ще си обясниш всичко за сивата карта и ефекта от нея върху снимките ти.
(твоята приятелка няма нужда да знае за този снимачен ден с експериментите които сте си правели с моделката).
И един съвет: Снимането на моделки без дрехи със сиви карти, ако искаш да са ти хубави снимките после, включва умение да отделиш повърхностните емоции от по-дълбоките сериозни намерения на фотограф.
Редактирано от автора , 27.03.2010 22:15:18
Пак се извинивам ако съм задавал глупави въпроси, но с питане до Цариград се стига, дето се вика!
Мерси още веднъж! Успех на всички съфорумци!
Редактирано от автора , 27.03.2010 23:59:27
такава фраза "сива карта" или "grey card" в моето упътване нямам.
Верно ли ? С Д90 еми не може да го няма написано ! ? И не е необходимо да пише точно за сива карта,пише си черно на бяло,но вече имаш доста изчерпателен отговор,които е добре да бъде изучен и запаметен,отварям ръководство за употреба..
"Фотоапаратът измерва баланса на бялото
на НЕУТРАЛНО сив/ТОВА Е ФРАЗАТА за сива карта/ или бял обект, осветен от
светлинния източник, който ще се използва при
заснемането (стр. 138)Д300.
Директно
измерване
Копиране от
заснета снимка
Използва се баланса на бялото на вече заснета...
Мога да ти пусна и за Д90 ако си нямаш на бг
Редактирано от автора , 29.03.2010 15:04:03
Иначе имам на български ръководството, там пише за WB- Pre- да се снима нещо бяло или сиво, но това си е за белия баланс... :) Извинявам се за острото изказване!
Редактирано от автора , 29.03.2010 19:37:07
Допълнително благодаря на 35мм и deadlirics за подробните обяснение,защото е болна тема на много хора и с помоща на ръководствата ,ще бъда доуточнена !
Редактирано от автора , 30.03.2010 13:02:02
Това е за автофокуса.
Но:
Точката на автофокуса която сме избрали все пак участва в преценката на фотоапарата за меренето на светлината. Това е така нареченето 3-D цветно матрично мерене при Никон, и работи само с обективи с процесор (практически всички Никкор обективи от последните 15-20 и повече години).
Какъвто и да е метода за меренето на фотоапарата, понеже фотоапарата е срещу обекта, той може да измери само по отразена светлина. Това си има редица неточности, и поради тази причина не се използва в киното например (в киното се мери само по падаща светлина), или при повечето снимки във фотофрафията където се изисква точност - мода, реклама, продуктова фотография - с външен светломер който е много по-точен, но изиксва понякога преценка за загубите от оптиката на обектива - 1/3 или повече стойност. С него и сива карта, на спотово мерене в режим на отразена светлина, може да се постигне много точен резултат. Но най-добре си е на падаща. Темата все пак е за сива карта, така че ще се мери по отразена и със вградения във фотоапарата светломер.
Сивата карта ще премахне неточностите на самата система на фотоапарата, в нашия случай.Давам ти пример с киното, понеже там всичко е най-точно, най-хубава оптика, най-точна работа, най-най. И затова ако нещо се мери там, то се мери по най-доказания като точен метод. Във фотографията можеш да доближиш тяхната работа ако мериш по падаща светлина с външен светломер. Което е необходимо ако снимаш на позитивен филм който търпи много малка грешка. За съжаление, цифровите сензори приличат много на диапозитивен филм отностно поемането на грешка в меренето, и затова и цифровите фотоапарати изискват точно мерене заради малкото място за грешка. Ако кадъра е прегорял, ако е преекспниран - няма начин да възтановиш в преекспонираната част кадъра. Просто информацията я няма изобщо там.
При негативните филми, които си имат маска за да изравняват грешката при меренето защото масово се снимат от любители с неточни фотоапарати, можеш да сгрешиш много, но цифрвовите фотоапарати не са така.
Какво стана с моделката. Снимахте ли се цял ден у вас?
Твоята приятелка разбра ли?
На моделката ако те пита дали ще я снимаш с дрехи можеш да кажеш - "Да" - дрехите ще са до нея на леглото и ще се виждат в кадъра ако толкова държи да я снимаш с дрехите.
Редактирано от автора , 05.04.2010 13:45:54
Значи, за да обобщим всичко казано дотук трябва да споменем, че без светломер и сива карта-работата си отива на аматьорска! Засега 1000лв ще ми е трудно да отделя и може би се губи смисълът понякога от всичката тази техника която купуваме, но един ден, когато вече си натрупал известен опит и видиш, че снимките ти все повече заприличват на професионални, може би тогава е удачно да си кажеш, че целта оправдава средствата. Дано да дойде и при мен този момент, впрочем пожелавам го на всички нас!
И без карта може да имаш точни разулати - но трябва всеки кадър да се повтаря (а така губиш време) или много опит да напрупаш и дори тогава е по-хубаво и лесно с карта.
Да обобщим - сива карта - мериш по нея на спот и по-добре да запълни целия кадър. Каквото покаже - слагаш на М на тия стойности на скорост и диафрагма и снимаш. Върху картата трябва да пада същата светлина както върху обекта - не може момичето да е до прозореца на светло а ти да сложиш картата в другия ъгъл на стаята, дръж я пред това което ще снимаш.
Дръж я срещу фотоапарата на 90 градуса спрямо оптичната ос на обектива,не под ъгъл и да не блести.Може малко да се наклони, все пак, за да може да бъде равно осветена и ако точно избягваш някакво отражение.
При някои сцени и когато искаш да запазиш атмосферата и някакво специално осветление, картата може и да не е пред обекта, защото целта тогава е светлината в дадена част от сцената а не обекта.
Както вече писах, фотографията се развива художествено не заради повечето професионалисти а заради повечето надарени и способни любители.
Ето една хубава сива карта на Кодак:
Тези са най-точните (аз имам такава) но цената е около 110 лв без ДДС.
В центъра отрязява 18% (сиво)
Черни зони - 3,1% отрязява. Това, забележи е 3 цяло и една десета, а не 3. Виж за каква точност става въпрос!!!!!!!
Бели зони - 90% отрязява
Редактирано от автора , 05.04.2010 16:37:51
Успех.
Редактирано от автора , 05.04.2010 16:37:13
Мерси за пореден път!
П.С. Благодаря и на останалите участници в темата: jingo, deadlirics, BOZO и на тези които ще се разпишат по-долу!
Редактирано от автора , 05.04.2010 23:43:02
Ако светлината на сграда е еднаква каквато е пред теб, пак си мери по сива карта.
Можеш с фотоапарата просто да компенсираш за светли и тъмни обекти или да направиш 5 или повече кадъра в клин и после да си избереш най-подходящия.
Редактирано от автора , 17.05.2010 21:17:08