За да коментирате, моля, влезте в профила
си!
Отварям тази тема по повод на коментарите към една снимка (и още две подобни) в които се повдигна въпроса, съответно проблясна спор за т.н. "тилт/шифт" фотография и за нейния софтуерен заместител ...
Ето линк към снимката:
http://4coolpics.com/photo/tashkow/629736.html
Следващите писанки са лично мои, като отговорността за тяхната непълнота, грешки и прочие кусури нося единствено аз.
Във фотографията термините тилт (tilt) - наклон и шифт (shift) - отместване са свързани с промяна положението на обектива спрямо филма/сензора. В болшинството съвременни фотоапарати оста на обектива е фиксирана перпендикулярно на филма/сензора, т.е. равнината на фокус и филма/сензора са успоредни. Това обуславя и характерната визия на снимките с такива фотоапарати.
На практика обаче, още от 40-те години на 19 век, повечето фотоапарати разполагат с възможност за промяна на положението на обектива спрямо равнината на светлочувствителната плака. Тази промяна дава възможност за избирателно разполагане на равнината на фокус в пространството съобразно сниманите обекти, корекция на перспективата, избягване на отражения на фотоапарата в лъскави повърхнини (напр. огледало) и т.н. Използват се обективи при които кръгът на изображението е по-голям от размерите на филма.
Първият обектив с контрол на перспективата за 35мм огледално рефлексен фотоапарат е произведен от Никон през 1961 г. и разполага единствено с възможност за отместване/шифт.
Към днешна повечето известни фотографски фирми (както и други не толкова известни) предлагат обективи за 35 мм и средноформатни фотоапарати с тилт/шифт възможности - Канон, Никон, Олимпус, Пентакс, Шнайдер, Хартблей, Ленсбейби ... Такива обективи се използват основно при архитектурна/интериорна фотография, предметна фотография и понякога при пейзажна фотография, както и за постигане на „арт“ ефекти ...
Предлагат се и тилт/шифт адаптери, които са в състояние да направят от всеки "твърд" обектив обектив с контрол на перспективата.
На практика всички обективи от т.н. тилт/шифт тип са с ръчен фокус.
Следва да се отбележи една фундаментална разлика между голямоформатна монорелсова камера и (D)SLR с тилт/шифт обектив.
При голямоформатната камера например, както предният стандарт ("рамка") носещ обектива, така и задният стандарт носещ касетата с филма обикновено разполагат с всички възможни движения:
- tilt - накланяне нагоре/надолу;
- swing - завъртане наляво/надясно;
- shift - преместване наляво/надясно, и
- rise/fall - преместване нагоре/надолу,
като движенията са независими едно от друго. Това дава възможност както за промяна на положението на обектива спрямо фиксираните обект и филм, така и промяна на положението на филма спрямо фиксираните обект и обектив, поотделно или едновременно.
Движенията tilt и swing определят разполагането на равнината на фокуса спрямо заснимания обект, а shift и rise/fall - "корекцията" на перспективата и гледната точка.
При тилт/шифт обективите е възможно единствено промяна на положението на обектива спрямо фиксираните обект и филм/сензор, т.е. те са с доста по-ограничени възможности за корекции на фокуса/перспективата от тези на голямоформатната камера. Поради тази причина в най-високия сегмент на фотографското оборудване понастоящем се предлагат камери (Зинар, Линхоф, Хорсман ...) от типа на голямоформатните (view camera) с модерни обективи (Роденщок, Шнайдер) и цифрови гърбове (Хаселблад, Лийф, Зинар, ...).
Следват примери за движенията на обектива спрямо обекта на контрол и филма/сензора на фотоапарата.
Постановката е "максимално" опростена (близка до двумерна), като камерата е под наклон спрямо масата с моливите - ситуация типична при продуктовата фотография. Ръчното фокусиране при всички примери е такова, че NOOR в средата на жълтия напречно разположен молив да е в равнината на фокуса.
1. без никакви движения (еквивалентно на фотоапарат със стандартен обектив)
(Invalid img)
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2617&g2_serialNumber=1
Ето линк към снимката:
http://4coolpics.com/photo/tashkow/629736.html
Следващите писанки са лично мои, като отговорността за тяхната непълнота, грешки и прочие кусури нося единствено аз.
Във фотографията термините тилт (tilt) - наклон и шифт (shift) - отместване са свързани с промяна положението на обектива спрямо филма/сензора. В болшинството съвременни фотоапарати оста на обектива е фиксирана перпендикулярно на филма/сензора, т.е. равнината на фокус и филма/сензора са успоредни. Това обуславя и характерната визия на снимките с такива фотоапарати.
На практика обаче, още от 40-те години на 19 век, повечето фотоапарати разполагат с възможност за промяна на положението на обектива спрямо равнината на светлочувствителната плака. Тази промяна дава възможност за избирателно разполагане на равнината на фокус в пространството съобразно сниманите обекти, корекция на перспективата, избягване на отражения на фотоапарата в лъскави повърхнини (напр. огледало) и т.н. Използват се обективи при които кръгът на изображението е по-голям от размерите на филма.
Първият обектив с контрол на перспективата за 35мм огледално рефлексен фотоапарат е произведен от Никон през 1961 г. и разполага единствено с възможност за отместване/шифт.
Към днешна повечето известни фотографски фирми (както и други не толкова известни) предлагат обективи за 35 мм и средноформатни фотоапарати с тилт/шифт възможности - Канон, Никон, Олимпус, Пентакс, Шнайдер, Хартблей, Ленсбейби ... Такива обективи се използват основно при архитектурна/интериорна фотография, предметна фотография и понякога при пейзажна фотография, както и за постигане на „арт“ ефекти ...
Предлагат се и тилт/шифт адаптери, които са в състояние да направят от всеки "твърд" обектив обектив с контрол на перспективата.
На практика всички обективи от т.н. тилт/шифт тип са с ръчен фокус.
Следва да се отбележи една фундаментална разлика между голямоформатна монорелсова камера и (D)SLR с тилт/шифт обектив.
При голямоформатната камера например, както предният стандарт ("рамка") носещ обектива, така и задният стандарт носещ касетата с филма обикновено разполагат с всички възможни движения:
- tilt - накланяне нагоре/надолу;
- swing - завъртане наляво/надясно;
- shift - преместване наляво/надясно, и
- rise/fall - преместване нагоре/надолу,
като движенията са независими едно от друго. Това дава възможност както за промяна на положението на обектива спрямо фиксираните обект и филм, така и промяна на положението на филма спрямо фиксираните обект и обектив, поотделно или едновременно.
Движенията tilt и swing определят разполагането на равнината на фокуса спрямо заснимания обект, а shift и rise/fall - "корекцията" на перспективата и гледната точка.
При тилт/шифт обективите е възможно единствено промяна на положението на обектива спрямо фиксираните обект и филм/сензор, т.е. те са с доста по-ограничени възможности за корекции на фокуса/перспективата от тези на голямоформатната камера. Поради тази причина в най-високия сегмент на фотографското оборудване понастоящем се предлагат камери (Зинар, Линхоф, Хорсман ...) от типа на голямоформатните (view camera) с модерни обективи (Роденщок, Шнайдер) и цифрови гърбове (Хаселблад, Лийф, Зинар, ...).
Следват примери за движенията на обектива спрямо обекта на контрол и филма/сензора на фотоапарата.
Постановката е "максимално" опростена (близка до двумерна), като камерата е под наклон спрямо масата с моливите - ситуация типична при продуктовата фотография. Ръчното фокусиране при всички примери е такова, че NOOR в средата на жълтия напречно разположен молив да е в равнината на фокуса.
1. без никакви движения (еквивалентно на фотоапарат със стандартен обектив)
(Invalid img)
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2617&g2_serialNumber=1
Ето и останалите примери (понеже тъмбнейла не излиза, пускам само линкове към големите снимки):
2. преместване /shift/ наляво
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2620&g2_serialNumber=1
3. преместване /shift/ надясно
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2622&g2_serialNumber=1
4. повдигане /rise/
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2624&g2_serialNumber=1
5. спускане /fall/
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2626&g2_serialNumber=1
6. наклон /tilt/ нагоре
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2628&g2_serialNumber=1
7. наклон /tilt/ надолу
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2630&g2_serialNumber=1
8. завъртане /swing/ надясно
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2632&g2_serialNumber=1
9. завъртане /swing/ наляво
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2634&g2_serialNumber=1
10. комбинация от наклон надолу и завъртане наляво
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2636&g2_serialNumber=1
ето и линк към страницата, където може да се види и слайдшоу от 10-те примера
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_itemId=2636
Изморих се (че първия пост в темата го губих 3 пъти) и сега ще си почивам. Тези дни, в зависимост от интереса, може да пиша още с други примери ...
Благодаря за отделеното време!
2. преместване /shift/ наляво
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2620&g2_serialNumber=1
3. преместване /shift/ надясно
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2622&g2_serialNumber=1
4. повдигане /rise/
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2624&g2_serialNumber=1
5. спускане /fall/
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2626&g2_serialNumber=1
6. наклон /tilt/ нагоре
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2628&g2_serialNumber=1
7. наклон /tilt/ надолу
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2630&g2_serialNumber=1
8. завъртане /swing/ надясно
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2632&g2_serialNumber=1
9. завъртане /swing/ наляво
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2634&g2_serialNumber=1
10. комбинация от наклон надолу и завъртане наляво
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2636&g2_serialNumber=1
ето и линк към страницата, където може да се види и слайдшоу от 10-те примера
http://www.ivenchev.com/meta/gallery2/main.php?g2_itemId=2636
Изморих се (че първия пост в темата го губих 3 пъти) и сега ще си почивам. Тези дни, в зависимост от интереса, може да пиша още с други примери ...
Благодаря за отделеното време!


Браво!!!!

Аз съм начинаещ и честно казано се едно темата е написана на китайски
но искам да попитам тъйкато ми е интересно когато се прави фокусиране това ли се използва за да се определи върху кое да се фокосира??Имам идея за момиче легнало до 1 дърво тъжно съвсем близо до обектива от лявата страна но замъглено и фокуса да е върху 2 други момичета по надалеч как се веселят .Така ще искам да кажа ''тъжните много хора ги разбират , но всеки предпочита веселите'' някак си не знам още как да стане и реших да задам този въпрос :–)

Луси,
3 момичета, едно тъжно и две весели, трудничко се събират на куп. Снимай първо едното, после двете и чак накрая трите ... Като стигнеш до трите едновременно - обади се. Сигурно голяма част от колегите във форума ще се отзоват за помощ, особено ако момичетата са хубави ...
Аз наскоро снимах три, ама все весели излязоха ... и все на фокус ...
ей на:

То така де, едно е теорията, друго е практиката ...
Поздрави и благодаря за включването!
3 момичета, едно тъжно и две весели, трудничко се събират на куп. Снимай първо едното, после двете и чак накрая трите ... Като стигнеш до трите едновременно - обади се. Сигурно голяма част от колегите във форума ще се отзоват за помощ, особено ако момичетата са хубави ...
Аз наскоро снимах три, ама все весели излязоха ... и все на фокус ...
ей на:

То така де, едно е теорията, друго е практиката ...
Поздрави и благодаря за включването!

Ако кадъра е вертикален, както е поднесен, защо ръката с пръста на кнопката е горе, над камерата при снимането, вмесо по правилно обратното, спусъка на вертикално поставения апарат да е в долната страна. Снимката щеше да звучи по-друто,заради сенките ! Двете момичета в дясно могат отделно по-интересно да ни побъбрят. Успехи !
Кадърът е поднесен като поздрав за Банго Васил ... и нищо повече. Без тилт и без шифт. Тук са единствено като демонстрация какво става, като има три весели моми в кадър.
Зад кадър е друго ...
Хеййййййййй, ромалеееееее ... Ай наздраве на всички!
Зад кадър е друго ...
Хеййййййййй, ромалеееееее ... Ай наздраве на всички!

Добро четиво!
Браво!!!
Браво!!!



И аз бях тук, и аз прочетох!



Ми само да мине срока ( ще падат глави) и нашите ми взимат професионален фотоапарат никон ( 28 рожден ден и затова :–) ) и тогава тъйкато ставам на 16 просто ен ужно да отида с него на даскало и ето ви 10 кифли.Момичета за снимка винаги има особенно в софия ''кифлеландия'' и лесно ще ги накарам да застанат така ,но се чудя по този начин ли се определя къде да се фокусира и къде да се замъгли за да направя ефекта.
П.П- Ще са хубави , но непълнолетни и с доста грим сигурно ....желаещи???
П.П- Ще са хубави , но непълнолетни и с доста грим сигурно ....желаещи???
Редактирано от автора , 24.01.2013 20:30:42
Четивото е наистина добро и който не го разбира - жалко, но с желание и труд - всичко се постига
Много обичам да чета различни ревюта на сайтове с услуги и други подобни. Такива намирам най-вече в бг търсачката Напред.БГ. Ето няколко, които намирам за особено интересни. Първото е известно на всички и то е за сайта за намиране на работа jobs.bg. Ето и адреса към ревюто - http://napred.bg/www.jobs.bg.html. Отделно от това, много харесвам и ревюто за сайта колизеум.нет, тъй като случайно попаднах на него, а вече го ползвам почти всеки ден - http://napred.bg/www.kolizeum.net.html. Благодарение на него гледам всякакви филми без да се налага да свалям каквото и да е било.
В Напред.БГ можете да намерите дори и ревю на мейл.бг - http://napred.bg/www.mail.bg.html. Оказва се, че в тази бг поща има много повече функционалности, отколкото съм си и представяла. Много полезно четиво е.
Друго, не чак полезно, но да го кажем интересно и забавно е ревюто на сайта за различни игри - топигри.бг - http://napred.bg/www.topigri.bg.html. Приятна работа е.

Много обичам да чета различни ревюта на сайтове с услуги и други подобни. Такива намирам най-вече в бг търсачката Напред.БГ. Ето няколко, които намирам за особено интересни. Първото е известно на всички и то е за сайта за намиране на работа jobs.bg. Ето и адреса към ревюто - http://napred.bg/www.jobs.bg.html. Отделно от това, много харесвам и ревюто за сайта колизеум.нет, тъй като случайно попаднах на него, а вече го ползвам почти всеки ден - http://napred.bg/www.kolizeum.net.html. Благодарение на него гледам всякакви филми без да се налага да свалям каквото и да е било.
В Напред.БГ можете да намерите дори и ревю на мейл.бг - http://napred.bg/www.mail.bg.html. Оказва се, че в тази бг поща има много повече функционалности, отколкото съм си и представяла. Много полезно четиво е.
Друго, не чак полезно, но да го кажем интересно и забавно е ревюто на сайта за различни игри - топигри.бг - http://napred.bg/www.topigri.bg.html. Приятна работа е.
Редактирано от автора , 02.04.2013 12:25:53
За да коментирате, моля, влезте в профила си!